Primul subiect dat ieri la teza unică la limba română de la clasa a VIII-a a fost greşit.Profesorii care au redactat subiectele au confundat între ele personajele schiţei lui Caragiale, „Triumful talentului“, Ghiţă Niţescu şi Niţă Ghiţescu.
Susţinerea tezei cu subiect unic la limba şi literatura română nu s-a desfăşurat fără peripeţii. Unul dintre subiectele de la clasa a VIII-a a fost analiza unui text din „Triumful talentului“ de Ion Luca Caragiale, schiţă bazată pe două personaje cu nume similar Ghiţă Niţescu şi Niţă Ghiţescu. Cei doi sunt confundaţi în urma unui examen la caligrafie, creîndu-se, în acest fel, o situaţie hilară.
Cele două nume au fost confundate, însă, şi de cei care au redactat subiectele, iar pe foaia de teză Ghiţă a apărut, din greşeală, în locul lui Niţă. Instituţia responsabilă de redactarea subiectelor este Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar (CNCEIP) din cadrul Ministerului Educaţiei. De aici a fost extrasă ieri varianta 9 a subiectelor pentru teză, atât la clasa a VIII-a, cât şi la clasa a VII-a
.
Opinie clară la un text confuz
Printre cerinţele pentru acest subiect, alături de analiza gramaticală, se număra şi formularea clară şi logică de către elevi a unei opinii referitoare la mesajul fragmentului citat. Inversarea numelor a creat însă confuzie printre elevii care au susţinut teza. „Nu am înţeles mai nimic din text, mai ales că aveam şi emoţii. Am scris aşa cum am crezut eu că e mai bine“, ne-a mărturisit Cristian Iancu, elev de clasa a VIII-a care a dat teză.
Camelia Păun, elevă la Şcoala nr. 3 „Nicolae Titulescu“ din Capitală, crede că subiectele date ieri la clasa a VIII-a au fost grele. „La gramatică au fost dificile. Abia am înţeles textul şi nu am picat pe subiect la ultima parte, fiindcă nu învăţasem mai nimic despre roman. „Mi-a picat ce nu învăţasem, romanul. Iar subiectul de la prima parte a fost complicat“, a spus Tudor Boc, elev în clasa a VIII-a, Liceul Ion Neculce, Bucureşti.
Nimeni nu a sesizat greşeala
Inspectorii şcolari au declarat că subiectul nu a fost corectat, pentru că supraveghetorii erau de la alte materii şi nu şi-a dat nimeni seama că există o greşeală. Profesorii de română consideră că este posibil ca eroarea să fi fost amplificată de textul la prima vedere.
„Este o greşeală la clasa a VIII-a, la primul subiect. Pentru că fragmentul este scos din context, este posibil ca elevii să facă o confuzie între personaje, cu atât mai mult cu cât textul este la prima vedere. Sper ca, în momentul corectării, profesorii să ţină cont de inversarea de nume şi să nu-i sancţioneze la notă pe elevi. Ei pot pierde în acest context câteva zeci de sutimi“, a declarat Laurenţiu Dumitrescu, profesor de limba română la Şcoala Centrală din Bucureşti.
Potrivit unor surse din minister, greşeala provine dintr-o culegere de clasa a VIII-a, de unde a fost copiat textul pentru examen. Se pare că profesorii care au făcut subiectele pentru teza unică nu au mai confruntat textul din culegerea de literatură cu textul original. Pentru rezolvarea corectă a primului subiect, elevii erau notaţi cu 60 de puncte.
Cel de-al doilea subiect era notat cu 30 de puncte şi consta într-o compunere în care să fie caracterizat un personaj dintr-un roman studiat în şcoală. Potrivit unui comunicat al centrului care a elaborat subiectele, elevii nu vor fi depunctaţi dacă au formulat o opinie argumentată prin raportare la textul dat.
Subiecte mai uşoare la clasa a VII-a
Elevii de clasa a VII-a au avut de rezolvat mai multe cerinţe pornind de la un fragment din „Cişmigiu & Comp“ de Grigore Băjenaru şi de redactat o compunere. La primul subiect, fragmentul din „Cişmigiu & Comp”, elevii trebuiau să găsească dintr-un text marcat într-un chenar un pronume interogativ, personal şi un adverb relativ.
O altă cerinţă a vizat menţionarea a două trăsături ale genului epic prezentat în fragmentul din „Cişmigiu & Comp“, apoi transcrierea unui scurt fragment în care este folosită o modalitate directă sau un procedeu direct de caracterizare a unuia dintre personajele textului dat.
De asemenea, copiii au avut de formulat o idee principală dintr-un fragment marcat în chenar din textul dat spre analiză şi de scris un text de 10-15 rânduri în care să-şi motiveze opinia în legătură cu răspunsul dat de elev (personaj în fragmentul primit spre analiză) la întrebările profesorului.
Pentru subiectul al doilea, elevii au avut de redactat o compunere în care să caracterizeze personajul preferat dintr-o nuvelă. Pentru rezolvarea corectă a primului subiect, copiii vor primi 60 de puncte, pentru al doilea 30 de puncte.
Părinţii cer demiterea celor vinovaţi
Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi cere ministrului Educaţiei să îi demită pe cei care au coordonat elaborarea subiectelor pentru teze. Într-o scrisoare adresată Ecaterinei Andronescu, părinţii îşi exprimă îngrijorarea faţă de confuziile provocate în rândul elevilor de subiectele date la teza cu subiect unic la limba română, clasa a VIII-a.
;A fost un text la prima vedere a cărui dificultate este generată tocmai prin utilizarea celor două nume. În momentul în care, pe parcursul textului, aceste nume sunt inversate, apare o confuzie şi mesajul autorului se pierde. Copilul nu-şi mai poate exprima corect opinia pentru că este bulversat de eroarea care se face;, se arată în scrisoarea trimisă, ieri, ministrului Educaţiei.
;Asemenea erori nu fac decât să scadă şi mai mult încrederea copiilor şi părinţilor faţă de sistemul de educaţie, a conchis Mihaela Gună, preşedinta Federaţiei.
Schimbarea de nume nu are cum să afecteze nota candidatului, întrucât nu există nicio cerinţă în care candidatul să fie întrebat cum îl cheamă pe unul dintre cei doi concurenţi prezenţi la concurs
Adriana Pană, secretar de stat